10 ting erfarne båtførere burde vite, men ofte glemmer
Erfaring gir trygghet, men kan også føre til slurv. Over tid blir rutiner automatiske, og det er da risikoen øker. Mange uhell skjer ikke fordi folk ikke vet – men fordi de tror de vet, og handler deretter.Her er ti ting du som erfaren båtfører burde vite, men kanskje har sluttet å gjøre – eller aldri gjorde helt riktig. Gjenkjenner du deg selv? Da er det på tide å friske opp sjømannskapet.
1. Bruk redningsvest – alltid
Du vet det, og du sier det til andre. Men har du alltid på deg vesten selv? I stille vær, på kjente ruter eller i “bare et par minutter”-situasjoner, dropper mange erfarne båtførere vesten. Hvis uhellet først er ute, kan redningsvesten være forskjellen på liv og død.
2. Lanterner er for å bli sett
Å droppe lanternebruk i skumring eller dårlig sikt er vanlig, men kan være svært farlig. Mange tenker: “Jeg ser jo alt herfra.” Men det handler ikke bare om deg – det handler om at andre må se deg.
3. VHF-rutiner må vedlikeholdes
Husker du hvilken kanal som brukes til nødsignal? Vet du hvordan du sender en Mayday? De fleste lærer det under båtførerprøven, men kan glemme det like raskt siden det (heldigvis) ikke er en del av en hverdagslig rutine eller situasjon. Enkle øvelser én gang i året er nok til å holde det friskt i minnet.
4. Sjømerker krever oppfriskning
Navigasjonssymboler og fyrlys er faste holdepunkter, men hukommelsen er ikke det. Mange har ikke åpnet et sjøkart siden eksamen. Frisk opp hva de betyr, og test deg selv neste gang du er på vannet.
5. Øv på mann over bord (MOB)
Du vet teoretisk hva du skal gjøre om noen faller over bord. Men har du noen gang gjort det? Har du prøvd å snu i bølger og finne igjen en person i vannet? Kjør en øvelse – det tar ti minutter og kan redde liv!
6. Ikke utsett service
“Båten starter jo alltid.” Den tanken gir mange uplanlagte stopp. Teknisk vedlikehold må gjøres selv om motoren går. Batteri, slanger, impeller, sikringer, det er billigere, og tryggere, å sjekke dem på land enn å vente til noe skjer.
7. Promillegrensen gjelder også deg
Erfaring gir deg bedre kontroll, men det gir deg ikke fritak fra sjølovens regler. Promillegrensen i Norge er 0,8 for fritidsbåter under 15 meter. For større båter og skip er promillegrensen 0,2, som også er grensen for bilkjøring. Å føre båt over grensen er ulovlig, og det blir enda farligere når du tror du kan håndtere det
Les om de andre sjøvettreglene her!
8. Ansvar for alle om bord
Mange som har kjørt båt i mange år, glemmer at ikke alle passasjerer er like erfarne. Har du informert om hvor redningsvestene er? Vet de hvordan de slår av motoren? Sjøvett er også å være en god vert!
9. Værmeldingen er viktig
Mange stoler blindt på gamle vaner og lokalkunnskap. Men vær og strømforhold er i endring, og bedre varsling er tilgjengelig. Bruk det og ikke la rutine slå sunn fornuft.
10. Du er aldri ferdig utlært
Den største feilen en erfaren båtfører kan gjøre, er å tro at han eller hun har “kontroll på alt”. Sjøen forandrer seg, teknologi utvikler seg, og mennesker glemmer.
Å være erfaren er ikke å vite alt – det er å vite at du alltid har mer å lære!
En oppfordring fra oss
Hos Wave Kompetanse møter vi mange som har hatt båt i årevis, men aldri har fått faglig påfyll etter båtførerprøven. Vi tror det bør endres. Du kan alltid bli tryggere, bedre og mer oppdatert. Vi tilbyr oppfriskningskurs og høyhastighetskurs, perfekt tilskudd for deg som allerede har båtførerbeviset i lomma.