Bruk av nødsignalisering på sjøen

Som båtfører må man ha kunnskap om, og kjenne til de ulike nødsignalene og hjelpemidlene for nødsignalisering, som nødrakett og bluss. Dette er viktig kunnskap å ha, slik at du som båtfører både skal kunne forstå signaler fra andre sjøfarere som er i nød, og for å kunne vurdere hvilke nødsignaler du selv skal gi dersom du skulle komme i en nødsituasjon.

Nødsignaler i Sjøveisreglene

Vedlegg IV. Nødsignaler

Følgende signaler brukt eller vist enten i samband med hverandre eller hver for seg, angir nød og at det trengs hjelp:

(a) Et skudd eller et annet knallsignal, avfyrt med om lag et minutts mellomrom.
(b) Vedvarende signal med et hvilket som helst tåkesignalapparat.
(c) Raketter eller granater som kastes ut røde stjerner og som avfyres med korte mellomrom, en av gangen.
(d) Et signal gitt pr. radiotelegraf eller et hvilket som helst annet signaleringssystem, som består av gruppen . . . – – – . . . i morsekode.
(e) Et signal pr. radiotelefon, nemlig det talte ordet “May-day”.
(f) Nødsignalet N.C. i den internasjonale signalboken.
(g) Et signal som består av et firkantet flagg med en kule eller noe som ligner en kule, over eller under flagget.
(h) En flamme på fartøyet (f.eks. fra en brennende tjære- eller oljetønne e.l.)
(i) Et fallskjermlys eller et håndbluss som viser et rødt lys.
(j) Et røyksignal som sender ut tykk, orangefarget røk.
(k) Langsom og gjentatt bevegelse opp og ned av armene utstrakt til hver sin side.
(l) Nødalarm ved bruk av digitalt selektivt anrop (DSC) sendt på:
__(i) VHF kanal 70, eller
__(ii) MF/HF på frekvensene 2187,5 kHz, 8414,5 kHz, 4207,5 kHz, 6312 kHz, 12577 kHz eller 16804,5 kHz.
(m) Skip-til-land nødalarm sendt av skipets Inmarsat eller annen satellittjenesteleverandørs mobile skipsjordstasjon.
(n) Signaler sendt av nødradiopeilesendere.
(o) Godkjente signaler sendt av radiokommunikasjonssystemer, herunder radar transpondere for redningsfarkoster.

I Sjøveisreglene heter det også at “det er forbudt å bruke eller vise noen av de signaler som er nevnt foran, unntatt for å tilkjennegi nød og at det trengs hjelp. Det er også forbudt å bruke andre signaler som kan forveksles med de ovennevnte signalene”.

Bruk av VHF

VHF er kanskje det viktigste hjelpemiddelet om en nødsituasjon skulle oppstå på sjøen. Ikke bare om du selv skulle få problemer, men også for at du skal kunne hjelpe andre. En Maritim VHF er et internasjonalt system for kortdistanseradioforbindelse for skipsfarten på VHF båndet. Systemet gir mulighet for forbindelse med kystradiostasjonene og mulighet for å få satt opp telefonsamtaler til hele verden.

Merk! For å ha en VHF om bord, må man ha et eget sertifikat, der man må ta kurs for å få grunnleggende kunnskaper til radioteknikk og elektronikk. En VHF krever også en årsavgift fra båtfører.

Bruk av nødraketter

Befinner du deg i en nødsituasjon ute på sjøen, kan du bruke nødraketter eller nødbluss for å tilkalle hjelp. Dette er et pyroteknisk verktøy og er en form for nødsignalisering som sidestilles med et mayday-anrop. Det er viktig å merke seg at det ikke er lovlig å sende opp nødraketter for trening eller om det ikke er en reell hendelse. Dette er straffbart.

Velger du å skyte opp nødraketter ved en nødsituasjon kan du gjerne skyte opp en rekke på to eller tre raketter over en relativt kort periode. Det er viktig at du ikke bruker opp alle med en gang, men har noen igjen når du ser at en redningsressurs eller andre båter er i området. Da kan du markere posisjonen din for disse når de nærmer seg.

Båtførerkurs hos Wave Kompetanse

Når du skal ferdes med båt på sjøen, er det viktig å vite hva du skal gjøre i en nødsituasjon, uansett om du selv befinner deg i en, eller om det er andre sjøfarende som trenger hjelp. Gjennom et båtførerkurs hos Wave Kompetanse tilegner du deg all nødvendig kunnskap om bruk av nødsignalisering på sjøen. Vi holder kurs i hele landet, gjennom hele året.

Meld deg på båtførerkurs